Dopasujemy terminy i lektora do Twoich potrzeb!

Jak nauczyć się języka angielskiego online (przez internet)?

Lekcje języka angielskiego online nie odbiegają znacząco od lekcji "na żywo". Poniższe wskazówki pisaliśmy z myślą, aby przydały się każdemu, bez względu czy będzie to nauka przez internet, czy jakakolwiek inna forma nauki. Oczywiście sami staramy się uczyć według podanych wskazówek.

Nie wierz w szkodliwe mity.

Niektórzy twierdzą, że brak im talentu i na pewno nie nauczą się angielskiego. Takich ludzi pytamy- jak w takim razie nauczyłeś/łaś się języka ojczystego, do tego tak perfekcyjnie? Odpowiedzią jest zwykle- „dziecko uczy się lepiej”. Wykonano wiele badań na ten temat, ale ku zaskoczeniu nie potwierdziły znaczącej przewagi dzieci w nauce języka.

Szybkość nauki dziecka nie wiąże się z jego talentem, ale po prostu z pełnym „zanurzeniem w języku”. Można powiedzieć, że dziecko “chłonie” go emocjami i wszystkimi zmysłami. Kiedy dziecko oparzy się i usłyszy od mamy „it’s hot!” siła bodźca zmysłowego wytworzy mocne skojarzenie ze słowem „hot”.

Jedyną istotną przewagą dzieci nad dorosłymi jest zdolność prawidłowej wymowy, ponieważ w pierwszych latach życia uczymy się wydawać określone rodzaje dźwięków, które potem tylko łączymy w słowa i zdania. Polak mówiący w obcym języku najczęściej używa dźwięków znanych mu z polskiego. Wymowa jest bardzo ważna, jednakże nie musi być perfekcyjna, aby się swobodnie porozumiewać.

Zdarzają się osoby, które mają spore problemy z nauką języków, ale należą do rzadkości, w związku z czym mówienie „nie mam talentu do języków” czy „w moim wieku już nie dam rady” jest zwykle jedynie wygodnym pretekstem, usprawiedliwiającym brak chęci do nauki.

Zacznij od odpowiedniej motywacji.

Ten element jest znacznie ważniejszy niż może się wydawać. Dziecko jest w stanie uczyć się tak szybko, właśnie dzięki ogromnej motywacji, aby rozumieć to, co się dzieje wokół.

Dobra motywacja do nauki to coś więcej niż tylko mocne źródło samodyscypliny. Udowodniono, że umysł potrafi odrzucać wiedzę, jeśli podświadomie uznaje się ją za mało istotną.

Motywacje pozytywne działają lepiej niż negatywne, spróbuj więc wyobrazić sobie, w jak wielu obszarach może Ci się przydać język i jaką swobodę da Ci jego znajomość. Dodatkową motywacją może być również fakt, że uczenie się języków ogólnie rozwija umysł i „poszerza horyzonty”, co potwierdziło wiele badań.

Poza tym umysł nie lubi słowa „musieć”, za to uwielbia słowo „chcieć”. Warto więc po prostu polubić dany język i odnaleźć radość w nauce.

Nie obawiaj się błędów.

Błędy są naturalne w procesie nauki, jednakże często strach przed nimi blokuje przed mówieniem. Pamiętaj, że tylko ten nie popełnia błędów, kto nic nie robi. Nauka nie polega na tym, aby błędów nie popełniać, ale na tym, aby się na nich uczyć.

Myśl po angielsku.

Częstym błędem, szczególnie na początku nauki jest dosłowne tłumaczenie z angielskiego na język polski. Ze względu na różne konstrukcje języków jest to praktycznie niemożliwe, a już na pewno nieefektywne. Trudno porozumieć się z obcokrajowcem zastanawiając się najpierw, co chce się powiedzieć po polsku, a następnie to tłumaczyć. Słowo z obcego języka nie powinno być kojarzone z polskim słowem, ale z rzeczywistym obiektem- „cat” to nie kot, tylko czworonożne zwierzę.

Aby nauczyć się myśleć w obcym języku warto się nim maksymalnie otoczyć. Angielski warto ustawić w programach komputerowych i telefonie, możesz też czytać teksty w oryginale na stronach internetowych, oglądać filmy na YouTube itd. Korzystaj z języka, nie tylko się go ucz.

Szukaj kontekstu.

Dziecko ucząc się ojczystego języka poznaje go w konkretnych życiowych sytuacjach. Nie szuka w słowniku słowa “łyżka”, tylko poznaje tę nazwę podczas jedzenia zupy.

W związku z tym ucz się tego, co związane jest z sytuacją w której się znalazłeś/łaś, z przeczytanym tekstem, obejrzanym filmem itd.

Najlepiej ucz się razem z kontekstem, czyli nie pojedynczego słówka, tylko całej frazy, np. „Ala ma kota”. Przy okazji zapamiętasz konstrukcję tej frazy i będziesz w stanie bez zastanowienia tworzyć podobne np. „dziewczyna ma ładne oczy”.

Powtarzaj

Fakt, że dziś dobrze coś pamiętasz, nie oznacza, że tak samo będziesz pamiętał jutro, za tydzień, czy kilka lat. Dotyczy to szczególnie słówek.

Jedną rzecz powinno się powtarzać na początku częściej, a z czasem coraz rzadziej. Wszystko czego się nauczysz powtarzaj przynajmniej kilka razy. Nawet nasze wskazówki.

Ucz się systematycznie.

Poświęcić na naukę codziennie 15 minut, a dwie godziny raz na tydzień, to nie to samo. Zawsze lepiej uczyć się krócej, ale w miarę systematycznie. Długa, ale niesystematyczna nauka ma dwie podstawowe wady:

  • zdążysz zapomnieć cześć zdobytej wiedzy,
  • efektywność nauki zaczyna spadać już po 30 minutach intensywnego skupienia, dlatego lekcje państwowego systemu edukacji trwają 45 minut (z czego 15 zwykle mija na sprawdzenie pracy domowej).

Większość ludzi szybko traci zapał do nauki i z czasem zaczyna coraz bardziej ją zaniedbywać. W związku z tym dobrze jest mieć druga osobę na umówione stałe spotkania- albo nauczyciela, albo obcokrajowca do konwersacji.

Rób małe kroki.

Nie próbuj zbyt szybko przechodzić na kolejne poziomy nauki. Może Ci się wydawać, że robisz duże postępy, ale w dłuższej perspektywie efekt będzie odwrotny od zamierzonego, ponieważ wszystko zacznie Ci się mieszać. Poza tym jest to bardzo męczące. Najlepiej spokojnie nauczyć się jednej rzeczy i dopiero następnie przejść do kolejnej.

Ucz się różnorodnie.

Ucz się różnorodnych rzeczy (słówka, wymowa, podstawy gramatyki), w różnorodny sposób. Taka nauka nigdy nie będzie nudna. Poza tym różnorodność zmusza mózg do pracy w różnych jego obszarach- kiedy jeden obszar intensywnie pracuje, drugi może odpoczywać.

Nawet ucząc się jednej rzeczy warto stosować różne metody i przykłady. Jeśli np. danego słówka nauczyłeś/aś się w dwóch różnych zdaniach, nawet po zapomnieniu jednego z nich wciąż będziesz pamiętać drugie, a wraz z nim to słówko.

Pamiętaj o prawidłowej wymowie.

To często zaniedbywany element nauki, a przekręcając tylko jedną samogłoskę możesz zmienić znaczenie danego wyrazu. Poszukaj możliwości konwersacji po angielsku, lub przynajmniej nagrywaj się i odsłuchuj.

Nie ufaj „metodom cud”.

Nauka bez wysiłku jest niewątpliwie kusząca, w związku z czym specjaliści od marketingu skwapliwie to wykorzystują. Gdyby istniała jedna metoda wyraźnie lepsza od innych, byłaby stosowana przez wszystkie szkoły, również naszą. Żadna z „metod cud” nie została jednak potwierdzona niezależnymi badaniami, a metodyka nauczania jak najbardziej podlega badaniom.

Skąd jednak te wszystkie osoby zachwycone swoimi postępami stosując „metody cud”? Są one skonstruowane są w taki sposób, aby stworzyć wrażenie dużych postępów. Uczniowie często nie mają możliwości niezależnej weryfikacji swojej wiedzy, ani nawet porównania z innymi metodami. Prawdziwa weryfikacja ich skuteczności przychodzi w momencie kontaktu z obcokrajowcem.

Dobra metoda nauki nie eliminuje wysiłku umysłowego, może natomiast sprawić, aby ten wysiłek był przyjemny. Im bardziej zmuszamy umysł do pracy, tym więcej tworzy się połączeń neuronowych z mózgu, co jest podstawą zapamiętywania.

Możemy ogólnie wyróżnić trzy podstawowe typy przyswajania języka angielskiego:

  • metoda bierna- jedynie słuchamy i czytamy po angielsku,
  • metoda naśladowcza- powtarzamy i przepisujemy,
  • metoda kreatywna- sami tworzymy zdania.

Ostatnia z metod- kreatywna zmusza do największego wysiłku umysłowego, w związku z czym jest najbardziej efektywna. Dzięki temu, że jest wymagająca dla ucznia, nie jest nudna, co również jest bardzo ważne. Znużenie osłabia skupienie podczas nauki, co jest charakterystyczne dla metody biernej i naśladowczej. Metoda kreatywna jest jednak praktycznie niemożliwa do samodzielnego zastosowania, ponieważ wymaga sprawdzania poprawności. W związku z tym bardzo ważny jest kontakt z nauczycielem, native speaker'em, lub przynajmniej z osobą doskonale znającą język angielski.

Życzymy skutecznej i przyjemnej nauki,

zespół LingTutor.pl