Możliwe problemy na lekcji online

Minusem lekcji online są możliwe problemy techniczne, zazwyczaj jednak bardzo łatwo można sobie z nimi poradzić.

Znajdź swój problem poniżej lub skontaktuj się z nami na biuro@lingtutor.pl (język polski) lub office@lingtutor.pl (język angielski).

1. Ogólne problemy po stronie lektora

Jeśli masz jakieś problemy z komputerem, najprostszym rozwiązaniem jest jego ponowne uruchomienie. Nie wystarczy zamknięcie pokrywy laptopa, należy użyć opcji “Uruchom ponownie.” Jeśli nie jest to możliwe komputer należy zresetować komputer- przytrzymać ok. 10 sekund przycisk zasilania, a następnie włączyć ponownie.

2. Ogólne problemy po stronie kursanta

Najlepiej wysłać kursantowi poniższy link. Link można skopiować i wkleić przez czat Skype lub przez notatki na platformie z materiałami.

https://lingtutor.pl/dla-kursanta/jak-rozwiazac-problemy-z-komputerem-oraz-skype/

3. Kursant nie wie jak otworzyć materiały do lekcji

Należy przesłać kursantowi link do tych materiałów np. poprzez czat Skype. Kursant po kliknięciu w link otworzy u siebie platformę z materiałami, nawet jeśli nie jest zalogowany w serwisie. Aby uzyskać link do wysłania kursantowi należy kliknąć „Skopiuj link dla kursanta”. Można to zrobić zarówno na liście materiałów kursanta, jak również już na platformie, czyli po otworzeniu grupy materiałów.

4. Problemy z serwisem LingTutor lub platformą do materiałów LingTutor.

Można użyć funkcji Udostępnianie ekranu i dźwięku. W ten sposób da się przeprowadzić całą lekcję lub tylko część (np. uruchomić nagranie).

Jeśli platforma nie działa u lektora można otworzyć materiały na dysku własnego komputera lub w chmurze (np. na dysku Google) i również udostępniać ekran.

5. Problemy z połączeniem internetowym

Router

Można wyłączyć router i włączyć ponowne po kilkunastu sekundach, a następnie poczekać na połączenie. Zwykle to pomaga.

Windows

W Windows można użyć opcji “Rozwiąż problemy” , po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na ikonce połączenia internetowego, tak jak pokazano poniżej.

Lekcje na smartfonie

Istnieje możliwość korzystania z lekcji ze smartfona- należy otworzyć w tak jak pokazano poniżej w punkcie „6.F Inne problemy ze Skype”.

Udostępnienie łącza internetowego smartfona

Możesz również wykorzystać łącze internetowe smartfona na komputerze. Na smartfonie włącz opcję „hotspot” (powinna znajdować się po rozwinięciu górnego menu). Utworzy się nowa sieć WiFi z którą należy połączyć się na komputerze. Jeśli potrzeba będzie wpisać hasło znajdziesz je w opcjach- należy przytrzymać „hotspot” na smartfonie.

6. Problemy z komunikacją na Skype

A) Nie można połączyć się z kursantem.

Być może kursant wszedł na platformę do materiałów LingTutor. Można się z nim skontaktować pisząc w notatkach na platformie np.:

Tu lektor, nie mogę się dodzwonić na Skype. Poczekam jeszcze 5 minut. Proszę zadzwonić do mnie klikając w ten link: [tutaj link zaproszenia na Skype].

Kursant może oczywiście odpowiedzieć w notatkach. Jak pobrać link zaproszenia Skype dowiesz się z części Skype- podstawy

B) Lektor słyszy swój głos w formie “echa”.

Problem leży po stronie kursanta. Oznacza to, że mikrofon kursanta nagrywa to, co wydobywa się z jego głośników. Istnieją 2 rozwiązania:

  • poprosić kursanta o użycie słuchawek,
  • poprosić kursanta o użycie mikrofonu innego niż wbudowany w laptop.

C) Kursant nie słyszy lektora lub odwrotnie.

Warto skorzystać z czatu Skype (pokazane poniżej)- napisać o problemie i jeśli nic nie uda się zrobić, umówić lekcję na inny termin. Warto polecić kursantowi ponowne uruchomienie komputera.

D) Lektor słabo słyszy kursanta.

Za cicho, lub dźwięk przytłumiony.

Kursant musi włączyć mikrofon inny niż wbudowany w laptop. Nawet jeśli do niego mówi, może z jakiegoś powodu nie działać. Łatwo sprawdzić, czy mikrofon działa, stukając w niego palcem- powinno to powodować głośny dźwięk u lektora.

Dźwięk jest przerywany, przypomina mowę robota.

Słaba jakość połączenia internetowego po stronie kursanta lub lektora. 

Lektor i kursant powinni wyłączyć wszystko co mocno obciąża połączenie internetowe np. pobieranie plików, uruchomione filmy w internecie itp. 

Jeśli powyższe sposoby nie pomogą, kursant powinien wyłączyć swoją kamerę. Jeśli to również nie zadziała, lektor powinien wyłączyć swoją kamerę lub swoje udostępnianie ekranu.

E) Kursant widzi rozmazany obraz kiedy lektor korzysta z funkcji “udostępniania ekranu”

Słaba jakość połączenia internetowego po stronie kursanta lub lektora. Lektor i kursant powinni wyłączyć wszystko co mocno obciąża połączenie internetowe np. pobieranie plików, uruchomione filmy w internecie itp. 

Możliwe, że korzystanie z “udostępniania ekranu” w ogóle nie będzie możliwe. W takiej sytuacji kursant powinien odbyć lekcję jedynie na platformie LingTutor- ona nie obciąża połączenia internetowego, ponieważ wszystko pobierane jest na początku połączenia.

F) Inne problemy ze Skype

Najprostszym rozwiązaniem jest próba połączenia nie przez program Skype, tylko na stronie internetowej Skype: https://www.skype.com. Należy się zalogować, tak jak pokazano poniżej. Powinien to zrobić lektor lub kursant (zależnie u kogo wystąpił problem) lub oboje.

Połączenie działa tak samo jak w programie Skype. Wymaga to oczywiście znajomości swojego loginu (adresu email) i hasła Skype. Jeśli ich nie pamiętasz najlepiej zmień na nowe, aby uniknąć późniejszych problemów.

Jeśli chcesz użyć programu Skype zainstalowanego na komputerze spróbuj zainstalować aktualną wersję-kliknij „Ustawienia”.

Następnie kliknij „Pomoc i opinie”. Jeśli zobaczysz przycisk „aktualizuj”, kliknij go.

Możesz sprawdzić działanie Skype i mikrofonu dzwoniąc do Echo/Sound Test Service- tak jak pokazano poniżej. To automat Skype, który przetestuje połączenie.

Jeśli nic nie pomoże więcej informacji znajdziesz w części Konfiguracja Skype.


W następnym poradniku dowiesz się jak efektywnie wykorzystać przeglądarkę internetową.


Jeśli interesuje Cię nauka języka przez internet (jako kursant lub jako lektor) zajrzyj na naszą stronę- LingTutor.pl!