Praca na platformie LingTutor

W LingTutor możesz korzystać z platformy do pracy z materiałami. Zaprojektowaliśmy ją w taki sposób, aby dodawanie materiałów mogło odbywać się metodą kopiuj- wklej (CTRL+ C i CTRL + V). Jest to metoda bardzo uniwersalna i niezawodna- pozwala łatwo dodawać materiały dowolnego typu.

Opisana poniżej sposób udostępniania materiałów jest dopiero w trakcie prac, więc z góry przepraszamy jeśli nie wszystko będzie działać poprawnie. Zamiast niej polecamy „udostępnianie ekranu i dźwięku”- pokazane TUTAJ

1. Dodawanie wirtualnych tablic (wkrótce dostępne)

Na platformie do pracy z materiałami LingTutor możesz dodać dowolny plik graficzny, zarówno z własnego komputera, jak z internetu. Taki plik stanie się on wirtualną tablicą na której można pisać i rysować. Aby to zrobić kliknij „+”, a następnie dodaj „pustą tablicę” lub obrazek (plik graficzny). Obrazek możesz dodać z własnego komputera lub z internetu (np. z dysku Google).

2. Dodawanie linków

Jeśli chcesz dodać stronę internetową do lekcji skopiuj link z pola adresu, tak jak pokazano poniżej.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie image-1.png

Kiedy Twoje materiały znajdują się na dysku Google też dodajesz je w formie linka. Szczegóły w poradniku Umieszczanie materiałów na dysku Google.

3. Edycja materiałów

Możesz dowolnie edytować utworzoną grupę materiałów. Edycji możesz dokonać w dowolnym momencie, przed, po lekcji, a nawet w jej trakcie- po zapisaniu zostanie od razu zaktualizowana u Ciebie i kursanta. Możesz:

  • zmienić kolejność materiałów,
  • usunąć wcześniej dodane materiały lub dodać kolejne,
  • skopiować część lub wszystkie linki do materiałów do innej grupy materiałów.

Porada
Aby łatwo przechodzić pomiędzy materiałami na lekcji, warto ustawić ich odpowiednią kolejność.

4. Wysyłanie kursantowi linka do materiałów

Czasem zdarza się, że kursant ma problem z obsługą serwisu i nie wie jak wejść do materiałów. Wtedy wystarczy mu przesłać link do grupy materiałów np. poprzez czat Skype. Kursant po kliknięciu w link otworzy u siebie platformę z materiałami, nawet jeśli nie jest zalogowany w serwisie. Aby uzyskać link do wysłania kursantowi należy kliknąć „Skopiuj link dla kursanta”. Można to zrobić zarówno na liście materiałów kursanta, jak również już na platformie, tak jak pokazano na filmie poniżej.

5. Drukowanie, pobieranie i inne opcje

Notatki i materiały może drukować zarówno kursant jak i lektor. Notatki drukuje się za pomocą przycisku w menu notatek.

W przypadku plików z dysku Google poza drukowaniem są także dodatkowe opcje. Kursant i lektor mogą do nich wejść z platformy LingTutor- aby to zrobić należy kliknąć w prawym górnym rogu materiału.

Po otworzeniu pliku w nowej karcie, w prawym górnym rogu pojawi się możliwość drukowania i pobrania tego pliku- przydatne dla kursanta.

Jeśli plik jest możliwy do edycji na dysku Google lektor może go edytować po kliknięciu w górnej części ekranu „Otwórz w”.

Porada
Jeśli posiadamy plik PDF zawierający wiele stron lepiej podzielić go na pojedyncze strony, lub pliki po kilka stron. Dzięki temu łatwiej będzie pracować na takim pliku na lekcji. Jak to zrobić zobaczysz w części:
Dzielenie pliku PDF na strony

Porada
Czasem na pierwszej lekcji z kursantem okazuje się, że jego poziom znajomości języka jest inny niż wcześniej deklarowany. Jeśli wymaga to zmiany wszystkich materiałów w grupie, najprościej skasować całą grupę materiałów i dodać nową.

6. Opcje materiałów (zaawansowane)

Możesz dokładniej skonfigurować grupę materiałów po kliknięciu „Pokaż opcje”.

Widoczność materiałów dla kursanta

Czasem lektor potrzebuje przygotować materiały tak aby kursant ich nie widział. W tym celu na pytanie „Czy materiały mają być widoczne dla kursanta?” należy kliknąć „NIE”. Oczywiście później aby kursant mógł otworzyć te materiały należy zmienić tę opcję na „TAK”.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie image-8.png

Uwaga
Jeśli kursant jest już na stronie z jego listą materiałów i dopiero wtedy lektor ustawi „widoczne”, kursant aby je zobaczyć będzie musiał odświeżyć stronę (nacisnąć F5 na klawiaturze), lub wejść ponownie do materiałów.

Otwieranie materiałów poza platformą LingTutor

Jeśli nie chcesz korzystać z platformy LingTutor na pytanie „Czy materiały mają otwierać się poza platformą LingTutor?” kliknij „TAK”. Wtedy każdy link otworzy się jak zwykła strona internetowa, nie wyświetli się więc pasek z notatkami i listą materiałów. To przydatna opcja jeśli chcesz używać innej platformy do obsługi materiałów.

Inne opcje materiałów- tytuł, notatki, poziom itp.

W opcjach możesz dodać „tytuł grupy materiałów” oraz „Prywatne notatki lektora”. Te prywatne notatki nie są one widoczne dla kursanta, więc lektor może tam wpisywać np. informacje na temat jego postępów, z czym kursant miał problemy itd. Uważaj jednak co wpisujesz, ponieważ podczas udostępniania ekranu kursant może to przypadkiem zobaczyć. Poza tym gdyby w przyszłości inny lektor uczył tego kursanta, zobaczy też notatki.

Ustawienia „Kurs” oraz „poziom” mogą przydać się na przyszłość, do wyszukiwania materiałów kopiowania ich dla innych kursantów (wyszukiwarka materiałów będzie dostępna wkrótce). „Kurs” oraz „poziom” uzupełniają się automatycznie na podstawie danych kursanta, dla którego tworzysz tę grupę materiałów. Jeśli poziom kursanta się zmienił, będzie uzupełniał się wcześniejszą wartością- wtedy możesz go na stałe zmienić w ustawieniach tego kursanta- na stronie KURSANCI.


W następnym poradniku dowiesz się jak działa wirtualna tablica na platformie LingTutor.