Wskazówki jak prowadzić lekcje przez internet

Nauka online nie różni się wiele od tradycyjnej, ale ma swoją specyfikę. Dlatego też nawet jeśli jesteś doświadczonym lektorem, warto zapoznać się ze wskazówkami powstałymi na bazie naszych doświadczeń.

Jeśli chcesz zobaczyć przykładową, dobrze przeprowadzoną lekcję online zajrzyj tutaj:

Przykład lekcji przez Skype

Niezależnie od języka jakiego uczysz warto wzorować się na takim sposobie prowadzenia zajęć, ponieważ lektorka z filmu ma bardzo dużą wiedzę i doświadczenie w nauce online, a jej zajęcia mają doskonałe opinie wśród kursantów. Lekcja odbywała się na innej platformie do nauki (już niedziałającej).

1. Używaj kamery 

Zalecamy zawsze włączać kamerę, nawet jeśli kursant sam nie włącza swojej. Kursanci zawsze chcą widzieć lektora, ale czasem czują się swobodniej jeśli nie widać ich. Na pewno nie warto nalegać aby sami włączyli kamerę (szczególnie, że czasem w ogóle jej nie posiadają).

2. Ograniczaj konieczność pisania kursanta na lekcji

Kursanci zwykle niechętnie chcą pisać, a poza tym na lekcjach zajmuje to czas (lektor zwykle napisze coś szybciej). Najlepiej aby kursant wykonywał ćwiczenia ustnie, a lektor wpisał jego odpowiedzi samodzielnie- na platformie LingTutor oznacza to wpisanie ich do notatek. Nie uczy to poprawnego zapisu słówek, ale nie jest to tak istotna umiejętność jak mówienie. Ćwiczenie pisania lepiej zostawić jako ewentualnie pracę domową.

3. Konwersuj i ograniczaj gramatykę

Kursanci w zdecydowanej większości nie lubią gramatyki. O ile dzieci są do niej przyzwyczajone, dorośli zwykle wolą konwersacje.

Oczywiście nauka gramatyki do pewnego stopnia jest niezbędna, jednakże najlepiej uczyć jej „przy okazji”.

4. Nie przerywaj gdy kursant mówi

Mówienie stanowi zwykle największy problem kursantów, więc bardzo ważne jest, aby mówienie na nich „wymuszać”. Jeśli kursant popełni błąd i lektor mu przerwie, aby zwrócić uwagę, może to budować bardzo popularny „lęk przed mówieniem”. Najlepiej nie poprawiać kursanta od razu, ale dopiero gdy skończy mówić. W międzyczasie lektor może zapisywać sobie np. na kartce jaki kursant popełnił błędy.

5. Nie krytykuj, nie oceniaj

Nie mów co kursant zrobił źle, mów jak jest poprawnie. To wbrew pozorom bardzo duża różnica. Krytykowany kursant nie będzie czuł się swobodnie na lekcji.

6. Nagradzaj- chwal

Każdy lubi być chwalony. Zamiast skupiać się na tym co kursant robi źle, skupiaj się na tym co robi dobrze. Zwykłe „Tak, świetnie!” daje poczucie robienia postępów i pozwala czuć się swobodniej.

7. Nie testuj

Jeśli chcesz dokładanie zdiagnozować poziom nowego kursanta nie rób tego w formie testu, a np. w formie konwersacji czy ciekawych ćwiczeń. Na LingTutor.pl nowy kursant określa swój poziom w 6-stopniowej skali, ale czasem okazuje się, że jest nieco inny, więc lektor musi to sprawdzić.

8. Nie kończ nagle lekcji 

Nie jest dobrze widziane przez kursanta jeśli w połowie ćwiczenia usłyszy „koniec lekcji”. Warto pozwolić dokończyć i przedłużyć kilka minut. Dlatego ustalaj terminy lekcji nieco dłuższe niż planowane lekcje np. terminy po 60 min. a lekcje po 45 min. Dodatkowa chwila przerwy zawsze Ci się przyda i nie będziesz zmęczony/a na kolejnej lekcji, a kursanci to wyczuwają.

9. Prowadź ciekawe, różnorodne lekcje

Z badań wynika, że zwykle już po 30 minutach lekcji koncentracja spada, a to odbija się oczywiście na przyswajaniu wiedzy. Ciekawe, różnorodne lekcje angażują kursanta powodując, że utrzymuje koncentrację dłużej, nawet pomimo zmęczenia.

Dobra lekcja powinna zawierać różne elementy- konwersacje, ćwiczenia, nagrania, czytanki itd. W ten sposób lekcja nie jest monotonna, a dodatowo ćwiczone są różne umiejętności językowe.

10. Dopasuj tematykę lekcji

Nie prowadź lekcji w tematach, które wyraźnie nudzą kursanta- szybko zniechęci się do nauki. Na pewno znajdziecie jakiś „wspólny temat”, szczególnie, że kursant wybierając Cię z wyszukiwarki lektorów, mógł to zrobić na podstawie Twoich tematów do konwersacji (nawet jeśli wybrał inną formę niż konwersacje).

11. Nie wymuszaj pracy samodzielnej

Warto aby kursanci poza lekcjami pracowali też samodzielnie- wykonywali prace domowe, czy tylko powtarzali materiały z lekcji. Osoby dorosłe są jednak często zbyt zapracowane, aby to robić. Zmuszanie ich do pracy pomiędzy lekcjami często tylko je zniechęca do nauki, więc lektor nie powinien tego wymuszać, a jedynie zachęcać.

Wyjątkiem są dzieci posiadające więcej czasu i przyzwyczajone do prac domowych. Na platformie LingTutor kursant może wejść do grupy materiałów w dowolnym momencie i pracować z materiałami dokładnie tak samo jak na lekcji.

12. Rób powtórki materiału

Aby utrwalić materiał warto zacząć każdą lekcję od powtórki poprzedniej. Jeśli była zrobiona praca domowa warto też ją omówić. W serwisie LingTutor w każdej dodanej grupie materiałów (w opcjach „zaawansowanych”) możesz dodać „uwagi lektora”. Kursant nie będzie ich widział, więc jest to dobre miejsce do zapisania sobie z czym miał problem i co należy powtórzyć. Pamiętaj, że najczęściej jednokrotne powtórzenie to za mało, warto więc wracać także później do jakiegoś zagadnienia, dopóki kursant nie zapamięta.

13. Mów w uczonym języku

Staraj się używać cały czas uczonego języka- dzięki temu pozwolisz „osłuchać się z językiem”. Oczywiście należy dopasować się do poziomu kursanta- czasem w ogóle nie będzie to możliwe np. w przypadku seniorów na niskim poziomie.

14. Bądź uczciwy/a

Każdą lekcję możesz wyceniać osobno. Jeśli np. kursant prosił o język specjalistyczny, lub dodatkową pracę z Twojej strony, masz prawo ustalić za taką lekcję wyższą stawkę. Oczywiście jeśli lektor zmienia stawkę za lekcje bez wyraźnego powodu jest to źle widziane przez kursantów,

Kursant po odwołaniu lekcji ponosi konsekwencje finansowe, aby lektor mógł otrzymać część wynagrodzenia za taką lekcję. W przypadku lektora brak konsekwencji finansowych- zwiększa się jedynie jego „procent odwołań”, co ma negatywny wpływ na pozycję w wyszukiwarce lektorów.

Po odwołaniu lektora kursant nie otrzymuje żadnego zadośćuczynienia, a jest to dla niego kłopotliwe, więc może się zniechęcić do nauki z Tobą. W związku z tym jeśli odwołasz lekcje (szczególnie na krótko przed nią) warto wynagrodzić to kursantowi- np. przedłużyć nieco kolejną lekcję.

15. Wprowadź swobodną atmosferę

Kursant często jest zestresowany na lekcjach (szczególnie początkowych), co nie sprzyja nauce języka. Warto więc ten stres rozładowywać- uśmiechać się, pytać o sprawy codzienne itp. ( oczywiście najlepiej w uczonym języku).

Od Ciebie zależy czy chcesz przechodzić z kursantami na „Ty”. Zwykle taka forma sprawia, że kursant czuje się swobodniej i zmniejsza się jego „lęk przed mówieniem” w obcym języku. Jeśli kursant sam to zaproponuje, lepiej nie odmawiać. Jeśli macie kilka lekcji za sobą, dobry kontakt i podobny wiek, warto spytać czy nie chciałby przejść na Ty, ale to zawsze powinna być forma pytania z możliwością odmówienia.

16. Pozwól się wygadać

Czasem kursant polubi lektora na tyle, że będzie opowiadać o sobie, a nawet się zwierzać. Lektor jak najbardziej powinien na to pozwolić, zamiast przerwać ponieważ „lekcja czeka”. Dobrze byłoby, aby kursant mówił w uczonym języku, ale jeśli sam opłaca lekcje i ma potrzebę mówić po polsku też warto na to pozwolić.

Czasem nauka języka nie jest dla kursanta najważniejsza, a liczy się sam kontakt z drugim człowiekiem. To szczególnie istotne dla kursantów przebywających na emigracji- czasem czują się lepiej gdy mogą po prostu pomówić i posłuchać ojczystego języka.

17. Prześledź nagłówki powyższego poradnika

Zrób to, ponieważ inaczej niektóre porady zapomnisz 😉


Możesz wybrać poradnik w tym dziale poniżej lub przejść do listy wszystkich poradników:

Lista wszystkich poradników.